Wat is zintuiglijke informatie verwerking?

De zintuigen ontvangen informatie van zowel binnen als buiten ons lichaam. We zijn in staat om belangrijke en onbelangrijke informatie van elkaar te onderscheiden en we kunnen daardoor de informatie die belangrijk voor ons is adequaat gebruiken. De zintuigen informeren en helpen ons de hele dag door om doelgerichte en doelbewuste reacties te kunnen geven.


Als we het over zintuigen hebben denken we meestal aan de ogen (visueel), oren (auditief), neus (reuk), mond (smaak) en de huid (tastzin). Daarnaast zijn er de minder zichtbare zintuigen, bijvoorbeeld het evenwichtsorgaan en het gevoel uit de spieren en gewrichten. Alle zintuigen beïnvloeden elkaar en zullen als een geheel moeten werken. Bij het uitvoeren van activiteiten gebruik je meerdere zintuigen. De prikkels uit de zintuigen worden verwerkt door het zenuwstelsel, daardoor weet je lichaam wat er in het lichaam en om je heen gebeurt en kan daar adequaat op reageren.

Wanneer bepaalde zintuigen minder goed werken (onder registeren) of juist te sterk reageren (over registeren) kan je veel problemen ervaren in het dagelijks leven. Door problemen in de prikkelverwerking kunnen veel gedragsproblemen ontstaan.

Boeken tips:

  • Uit de pas. Omgaan met sensorische integratiestoornissen bij kinderen.Carol Stock Kranowitz

  • Help, een druk kind! Een benadering vanuit Sensorische Integratietherapie voor ouders en professionals. Cecile Röst en Lynn Horowitz

  • Sensational Kids Hope and Help for Children with Sensory Processing Disorder (SPD) Lucy Jane Miller

Voorbeelden:

Bij sommige kinderen verloopt de verwerking van informatie die vanuit de zintuigen binnen komt niet zo vanzelfsprekend en soepel als het eigenlijk zou moeten. Hierdoor kunnen activiteiten in het dagelijks leven moeizaamer verlopen. Zij kunnen zintuiglijke informatie sterker of juist verminderd waarnemen en daardoor niet adequaat reageren.
De volgende problemen kunnen bijvoorbeeld voorkomen:

  • Bij problemen met aanraking: - raakt van streek tijdens verzorging (douchen of tanden poetsen) - vermijdt lopen op blote voeten vooral in zand - reageert overdreven of dramatisch op aanrakingen of verwondingen
    OF merkt het niet wanneer zijn handen/ gezicht vies zijn of aangeraakt wordt - raakt voordurend bepaalde voorwerpen of mensen aan.

  • Bij problemen met beweging en evenwicht: - wordt angstig als zijn voeten van de grond komen - is bang voor hoogtes en om te vallen
    OF zoekt beweging op zoals voortdurend rond willen draaien en bewegen - lijkt vallen leuk te vinden - zoekt gevaarlijke situaties op/ kan ze niet voldoende inschatten.

  • Bij problemen met visuele informatie: - snel afgeleid door visuele informatie - gevoelig voor fel licht- moeite met het houden van overzicht wanneer er veel visuele prikkels zijn
    OF mist geschreven instructies - laat vragen onbeantwoord achter.

  • Bij problemen met auditieve informatie: - hekel aan onverwachte/ harde geluiden zoals brommers, stofzuiger, kinderen - houdt handen over de oren om deze te beschermen tegen geluid - snel afgeleid door geluiden in de omgeving - kan niet werken als er achtergrondgeluiden zijn
    OF lijkt niet te reageren op geluiden - geniet van vreemde geluiden, maakt graag harde geluiden.

  • Bij problemen met smaak en geur: - eet alleen voedsel met bepaalde smaken en beperkt zich tot voedsel met een bepaalde structuur/ temperatuur - toont sterke voorkeur voor bepaalde geuren en smaken
    OF stopt voorwerpen in de mond - kauwt of likt aan niet-eetbare voorwerpen.

  • Gedragingen door modulatie problemen: -controle willen houden over situaties - de baas willen spelen - koppig/ niet- meewerkend - snel van slag of overstuur - komt  niet tot leren - concentratie problemen
    OF - overbeweeglijk - valt vaak van stoel of staat vaak naast stoel - heeft werk niet af - concentratie problemen - doet anderen per ongeluk pijn - vaak ongelukjes.

Wat kan LEVEL UP u bieden?

  • In kaart brengen prikkelverwerkings problemen

  • Begeleiding, advies en behandeling

Opleidingen op het gebied van zintuiglijke informatie verwerking:

  • Module Sensory Processing disorders

  • Zintuigelijke informatie verwerking en ASS

  • Sensory Profile en School Companion